FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
35 - (2898) حدثنا
عبدالملك بن
شعيب بن
الليث. حدثني
عبدالله بن
وهب. أخبرني
الليث بن سعد.
حدثني موسى بن
علي عن أبيه،
قال: قال
المستورد القرشي،
عند عمرو بن
العاص: سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول
"تقوم الساعة
والروم أكثر
الناس". فقال
له عمرو: أبصر
ما تقول. قال:
أقول ما سمعت
من رسول الله
صلى الله عليه
وسلم. قال: لئن
قلت ذلك، إن
فيهم لخصالا
أربعا: إنهم
لأحلم الناس
عند فتنة.
وأسرعهم
إفاقة بعد
مصيبة.
وأوشكهم كرة بعد
فرة. وخيرهم
لمسكين ويتيم
وضعيف. وخامسة
حسنة وجميلة:
وأمنعهم من
ظلم الملوك.
{35}
Bize Abdû'l-Melik b.
Şuayb b. Leys rivayet etti. (Dediki): Bana Abdullah b. Vehb rivayet etti,
(Dediki): Bana Leys b, Sa'd haber verdi. (Dediki): Bana Musa b. Uley babasından
rivayet etti. (Demişki): Müstevrid EI-Kureşî Amr b. Âs'ın yanında şunu söyledi:
Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i:
«Kıyamet Romalılar
insanların en çoğu olduğu halde kopacakhr» buyururken işittim. Bunun üzerine
Amr ona: Söylediğine dikkat et. dedi. Müstevrid:
— Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'den işittiğimi söylüyorum, dedi. Amr:
— Sen böyle diyorsun ama onlarda dört haslet
vardır :
1- Onlar fitne anında en
halim insanlardır.
2- Bir musibetten sonra
en çabuk kendine gelenlerdir.
3- Firardan sonra hücuma
en yakın onlardır.
4- Yoksul, yetim ve
zayıf için insanların en hayırlılarıdırlar.
Beşinci olarak güzel bir
cemileleri var, onlar kıralların zulmüne en fazla karşı duran insanlardır,
dedi.
36 - (2898) حدثني
حرملة بن يحيى
التجيبي.
حدثنا
عبدالله بن
وهب. حدثني
أبو شريح؛ أن عبدالكريم
بن الحارث
حدثه؛ أن
المستورد القرشي
قال:
سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول
"تقوم الساعة
والروم أكثر
الناس" قال
فبلغ ذلك عمرو
بن العاص
فقال: ما هذه
الأحاديث
التي تذكر عنك
أنك تقولها عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم؟ فقال له
المستورد: قلت
الذي سمعت من
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم. قال فقال
عمرو: لئن قلت
ذلك، إنهم
لأحلم الناس
عند فتنة.
وأجبر الناس
عند مصيبة.
وخير الناس
لمساكينهم
وضعفائهم.
{36}
Bana Harmele b. Yahya
Et-Tücîbî rivayet etti. (Dediki): Bize Abdullah b. Vehb rivayet etti. (Dediki):
Bana Ebû Şüreyh rivayet etti. Ona da Abdul-Kerim b. Haris rivayet etmişki, Müstevrid
EI-Kuraşî şöyle demiş: Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i:
«Kıyamet Romalılar
insanların en çoğu olduğu halde kopacaktır.» buyururken işittim. Râvî demişki:
Bu, Amr İbni Âs'ın kulağına ulaştı da:
— Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'dendir
diye söylediğin bildirilen bu hadîsler nedir? dedi. Müstevrid ona :
— Ben Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'den işittiğimi söyledim, cevabını verdi. Bunun üzerine Amr:
— Sen böyle diyorsun ama, onlar fitne anında
insanların en halîmi, musibet anında insanların en muslihi, fakirleriyle
zayıfları için insanların en hayırlılarıdır, dedi.
İzah:
Bu hadîs hakkında
Darekutnî, Müslim'e itiraz etmiş ve: «Râvî Abdû'I.Kerim, Müstevrid'e
yetişmemiştir. Binâenaleyh hadîs mürseldir.» demişse de Nevevî bu itirazı
yersiz bulmuştur. Çünkü îmam Müslim hadîsi birinci rivayette Uley b. Rabah'dan,
o da babasından, o da Müstevrid 'den muttasıl olarak rivayet etmiştir. îkinci
rivayeti ancak mütâbaat için getirmiştir. Mütâbaatda ana hadîslerde aranan şartlar
aranmaz. Hadîs ulemasının muhakkıklarına göre mürsel bir hadîs başka bir yoldan
muttasıl olarak rivayet edilirse, o hadîs hüccet olur. Ve muttasıl rivayetinden
anlaşılır, ki mürsel rivayeti de şahihdir. Bu suretle ayrı ayrı iki sahih hadîs
hükmüne girerler.
Hz. Amr‘ın Romalılar
hakkında sözleri muvacehesinde Taberî şöyle demektedir: «Bu dört makbul haslet
ihtimal onun yetiştiği Romalılarda varmıştır. Bugün ise onlar insanların en
uğursuzu ve tamamiyle bu sıfatların zıddmadırlar.» Übbî: «Hz. Amr Romalıları
değil, bu sıfatları methetmiştir. Bu sıfatları onların çoğalmasına sebep
oldukları için anmış olması da ihtimaldir.» diyor.